Tips och råd

Inför besöket

När ni ska besöka oss med ert husdjur kan det vara bra att förbereda några saker.
Misstänker ni att ert djur bär på en smitta, har diarré eller hosta ber vi er att anmäla er i receptionen innan ni tar in djuret i väntrummet så får ni komma in en separat ingång för att minimera risken för smittspridning. Läs mer om inför besöket här.

Fästingar

Många djurägare är oroliga för fästingar och de smittor fästingarna kan bära på. Som väl är finns många bra läkemedel man kan använda som skydd – såsom spot on-preparat att droppa på huden i nacken, halsband och tabletter.

Inför operation gnagare

Våra små gnagare blir lätt stressade. Det bästa är om de kan transporteras i sin vanliga bur och ha sitt egna hö och vattenflaska med sig vid besöket. Läs mer om inför operation gnagare här.

Diarré och kräkningar

Kräkningar och diarré är något av de vanligaste sjukdomssymptom vi kontaktas om av hund- och kattägare. I många fall är kräkningar och diarré orsakat av att djuret ätit något olämpligt och i de flesta fall är magsjukan inte farlig, utan går över av sig själv på några dagar med försiktig utfodring med skonkost och eventuellt fodertillskott för magen som ProKolin. Skonkost kan vara en hemkokt diet med risavkok, kokt vit fisk, morotspuré eller kan man köpa färdig dietmat hos oss. Läs mer om inför kräkningar och diarré här.

Inför operation hund

BAD: För att minimera risken för infektioner är hygienen viktig. Kvällen innan operationen ska hunden därför badas och schamponeras med vanligt hundschampo. Schamponera in, skölj ur, schamponera igen, skölj ur noga och torka hunden torr. Låt inte hunden smutsa ner sig igen efter badet. Läs mer om inför operation hund här.

Hälta

Hälta är ett vanligt symptom hos hundar och ska alltid tas på allvar! En hund som haltar har ont, även om den är pigg och glad och för övrigt beter sig som vanligt. Hälta kan bero på exempelvis en akut skada eller en utvecklingsrubbning/tillväxtproblem eller förslitningsskada.

Hosta

Hosta uppkommer på grund av att speciella celler (hostreceptorer) i övre och nedre luftvägarna retas av någon anledning. Retningen kan vara exempelvis ett föremål som fastnat i svalget/halsen eller små bakterier, virus eller allergener. Bakterier och virus orsakar sjukdom när de infekterar djuret och allergener (som damm, pollen etcetera) orsakar sjukdom genom att skapa en inflammatorisk reaktion i kroppen. Läs mer om hosta här.

Inför operation katt

SVÄLT: Kräkning under narkosen är farligt. Ge därför inte din katt någonting att äta på operationsdagens morgon. Fram till klockan 22 kvällen innan operation får katten äta som vanligt. Vatten får katten dock ha fri tillgång till fram tills ni kommer till oss.