Tips och råd

Inför besöket

När ni ska besöka oss med ert husdjur kan det vara bra att förbereda några saker.
Misstänker ni att ert djur bär på en smitta, har diarré eller hosta ber vi er att anmäla er i receptionen innan ni tar in djuret i väntrummet så får ni komma in en separat ingång för att minimera risken för smittspridning. Läs mer om inför besöket här.

Fästingar

Många djurägare är oroliga för fästingar och de smittor fästingarna kan bära på. Som väl är finns många bra läkemedel man kan använda som skydd – såsom spot on-preparat att droppa på huden i nacken, halsband och tabletter.

Inför operation gnagare

Våra små gnagare blir lätt stressade. Det bästa är om de kan transporteras i sin vanliga bur och ha sitt egna hö och vattenflaska med sig vid besöket. Läs mer om inför operation gnagare här.

Diarré och kräkningar

Kräkningar och diarré är något av de vanligaste sjukdomssymptom vi kontaktas om av hund- och kattägare. I många fall är kräkningar och diarré orsakat av att djuret ätit något olämpligt och i de flesta fall är magsjukan inte farlig, utan går över av sig själv på några dagar med försiktig utfodring med skonkost och eventuellt fodertillskott för magen som ProKolin. Skonkost kan vara en hemkokt diet med risavkok, kokt vit fisk, morotspuré eller kan man köpa färdig dietmat hos oss. Läs mer om inför kräkningar och diarré här.

Inför operation hund

BAD: För att minimera risken för infektioner är hygienen viktig. Kvällen innan operationen ska hunden därför badas och schamponeras med vanligt hundschampo. Schamponera in, skölj ur, schamponera igen, skölj ur noga och torka hunden torr. Låt inte hunden smutsa ner sig igen efter badet. Läs mer om inför operation hund här.

Hälta

Hälta är ett vanligt symptom hos hundar och ska alltid tas på allvar! En hund som haltar har ont, även om den är pigg och glad och för övrigt beter sig som vanligt. Hälta kan bero på exempelvis en akut skada eller en utvecklingsrubbning/tillväxtproblem eller förslitningsskada.

Hosta

Hosta uppkommer på grund av att speciella celler (hostreceptorer) i övre och nedre luftvägarna retas av någon anledning. Retningen kan vara exempelvis ett föremål som fastnat i svalget/halsen eller små bakterier, virus eller allergener. Bakterier och virus orsakar sjukdom när de infekterar djuret och allergener (som damm, pollen etcetera) orsakar sjukdom genom att skapa en inflammatorisk reaktion i kroppen. Läs mer om hosta här.

Inför operation katt

SVÄLT: Kräkning under narkosen är farligt. Ge därför inte din katt någonting att äta på operationsdagens morgon. Fram till klockan 22 kvällen innan operation får katten äta som vanligt. Vatten får katten dock ha fri tillgång till fram tills ni kommer till oss.

Inför tandsanering hund

För att ge de bästa förutsättningarna för en bra vistelse hos oss vill vi ge dig utförlig information inför besöket.

Hos oss så genomförs alltid behandlingen när patienten är sövd och intuberad, detta för att undvika risken att patienten får ner vätska i lungorna och att hunden/katten ska slippa smärtsamma behandlingar vaket. Inför narkosen så gör veterinären en riskbedömning av ditt djur utifrån ras, ålder, sjukdomar etc. som förmedlas till dig som djurägare. Vi rekommenderar generellt alltid blodprover innan sövning. Känner man sig osäker så kan man diskutera saken med veterinären.

Klinisk undersökning hos tandsköterska eller veterinär

Man börjar alltid med en professionell tandrengöring (PTR) då man använder sig av samma redskap som en vanlig tandläkare. Man avlägsnar tandsten med en ultraljudsscaler då den minimerar risken för påverkan på emaljen.
Tandskrapa är inte att föredra då dessa dokumenterat skadar emaljen.

Efter att man gjort en grundlig rengöring så polerar man tänderna så att de återfår en slät, jämn, yta. Genom polering så minskar man risken för att plack lättare ska få fäste.
I nästa steg så undersöks varje enskild tand noggrant med avsende på bla.a placering, kronans yta, färg och ev skador eller frakturer, tandköttet, fickdjup, blottade tandhalsar eller tandrötter. Lösa eller saknade tänder dokumenteras också. Alla eventuella fynd & avvikelser noteras på djurets tandkort.

Tandröntgen

I många fall så hittar man avvikelser i munnen, tandfrakturer, kvarsittande mjölktänder, TR ( tandresorption – kallades innan för FORL). tandlossning, avsaknad av tänder och etc. Vi dessa tillfällen rekommenderar vi att man röntgar då 60% av tanden sitter dold under tandköttskanten och käkbenet.
Klinisk undersökning & tandröntgen görs många gånger hos en av våra duktiga tandsköterskor.

Behandling hos veterinär vid behov av tandextraktion

När veterinären har bedömt tandkort ihop med röntgenbilder så lägger man upp en plan för vidare behandling i syfte att göra djuret smärtfritt.
Det är inte ovanligt att det finns någon tand som behöver tas bort om det var ett tag sedan man gjort tandsanering senast.
Om man behöver komma tillbaka för åtgärd så ringer veterinären ut behandlingsplan samt en prisuppgift för denna åtgärd.
Det är svårt att på förhand lämna en prisuppgift då man inte kan inspektera munnen på samma sätt när djuret är vaket och när tandstenen skymmer fickor mm.
Vårt mål är att ha en så säker behandling som möjligt för ditt djur och därför väljer man ofta att dela upp behandlingen på två tillfällen för att hålla nere narkostiden.
Tillfälle 1 så rengörs, poleras, inspekteras och röntgas patientens tänder.
Tillfälle 2 så kommer man till tandveterinären för att ta ut de tänder som behöver tas.

Förebygg själv hemma

Det bästa sättet att hålla tandsten borta är genom daglig tandborstning.
På kliniken säljer vi anpassade tandborstar, fingertutor och tandkräm för din hund/katt. Vi har färdiga starta-upp-kit, där det följer med information på hur man bäst går tillväga för att komma igång.

Det förekommer naturligtvis andra sjukdomar som kan drabba ditt djur där tandborstning inte hjälper. Därför rekommenderar vi årlig tandvårdskontroll i samband med vaccinationen för att säkerställa att ditt djur upprätthåller en god mun-och tandhälsa.

SVÄLT: Kräkning under narkosen är farligt. Ge därför inte din hund/katt någonting att äta på operationsdagens morgon. Fram till klockan 22 kvällen innan operation får katten äta som vanligt. Vatten får hunden/katten dock ha fri tillgång till fram tills ni kommer till oss.

MEDICINER: Om ditt djur står på någon medicin så ges den som vanligt på morgonen. Känner du dig osäker så slå en signal till oss så hjälper vi dig.

Inför tandsanering katt

Klinisk undersökning veterinär

Tandskrapa är inte att föredra då dessa dokumenterat skadar emaljen.

Tandröntgen

Vid behov av tandextraktion

Förebygg själv hemma

Det bästa sättet att hålla tandsten borta är genom daglig tandborstning.
På kliniken säljer vi anpassade tandborstar, fingertutor och tandkräm för din katt. Vi har färdiga starta-upp-kit, där det följer med information på hur man bäst går tillväga för att komma igång.